ATEC Sprawdź, jak głęboki jest autyzm twojego dziecka

ATEC Sprawdź, jak głęboki jest autyzm twojego dziecka

ATEC Autism Treatment Evaluation Checklist to test sprawdzający efekty zastosowanych terapii autyzmu. Sprawdź, jak głęboki jest autyzm twojego dziecka.

WYPEŁNIJ TEST ONLINE

http://www.autism.com/ari/atec/atec-online.htm

I. Mowa/ język/ komunikacja
N = nie 2 pkt
S = częściowo prawda 1 pkt
V = na pewno tak 0 pkt

1. Zna swoje imię
2. Reaguje na ‘nie’ lub ‘nie wolno’
3. Rozumie kilka poleceń
4. Potrafi się odezwać 1 słowem
5. Potrafi się odezwać 2 słowami
6. Potrafi się odezwać 3 słowami
7. Zna 10 lub więcej słów
8. Używa zdań złożonych z 4 i więcej słów
9. Wyjaśni czego chce
10. Zadaje sensowne pytania
11. Mowa raczej sensowna/ adekwatna
12. Często mówi kilkoma zdaniami z rzędu
13. Potrafi nieźle prowadzić konwersację
14. Ma normalną dla swojego wieku zdolność komunikowania się

II. Uspołecznienie
N = nie 0 pkt
S = częściowo prawda 1 pkt
V = na pewno tak 2 pkt

1. Jak za szkłem – nie można do niego/ niej dotrzeć
2. Ignoruje innych
3. Mało/ wcale nie zwraca uwagi, gdy się do niego zwrócić
4. Nie współpracuje, stawia opór
5. Brak kontaktu wzrokowego
6. Woli być sam
7. Nie okazuje uczuć
8. Nie wita się z rodzicami
9. Unika kontaktu wzrokowego z innymi
10. Nie naśladuje
11. Nie lubi być przytulany
12. Nie dzieli się niczym, nie pokazuje niczego
13. Nie macha ręką “pa,pa”
14. Niemiły/ nie uległy
15. Napady złości
16. Brak kolegów
17. Rzadko się uśmiecha
18. Niewrażliwy na uczucia innych
19. Nie stara się być lubiany
20. Nie sprawia mu różnicy, kiedy rodzice wychodzą


III. Świadomość sensoryczna/ poznawcza
N = nie 2 pkt
S = częściowo prawda 1 pkt
V = na pewno tak 0 pkt

1. Reaguje na swoje imię
2. Reaguje na pochwałę
3. Przygląda się ludziom i zwierzętom
4. Ogląda obrazki (i TV)
5. Rysuje, koloruje, itd.
6. Odpowiednio bawi się zabawkami
7. Odpowiednia ekspresja twarzy
8. Rozumie filmy w TV
9. Rozumie, gdy mu się coś tłumaczy
10. Jest świadom swojego otoczenia
11. Świadom niebezpieczeństw
12. Wykazuje wyobraźnię
13. Inicjuje działania
14. Sam się ubiera
15. Ciekawy świata, zainteresowany
16. Śmiały – bada otoczenie
17. “Nadaje na tych samych falach” – nie zamknięty w swoim świecie
18. Kieruje wzrok tam gdzie inni

IV. Zdrowie/Rozwój fizyczny/Zachowanie
N = nie problem 0 pkt
MI = mały problem 1 pkt
MO = umiarkowany problem 2 pkt
S = poważny problem 3 pkt

1. Moczenie nocne
2. Moczy majtki/ pieluchę
3. Zanieczyszcza majtki/ pieluchę
4. Biegunka
5. Zaparcia
6. Kłopoty ze snem
7. Je zbyt mało/ zbyt dużo
8. Bardzo wybiórcze jedzenie
9. Nadpobudliwy
10. Apatyczny
11. Bije się lub robi sobie krzywdę
12. Bije lub rani innych
13. Niszczy
14. Wrażliwy na dźwięki
15. Niespokojny/ zalękniony
16. Nieszczęśliwy/ płaczliwy
17. Napady
18. Mowa obsesyjna
19. Sztywny porządek dnia
20. Krzyczy
21. Domaga się niezmienności
22. Często przejęty czymś
23. Niewrażliwy na ból
24. “Zafiksowany” na punkcie pewnych rzeczy lub tematów
25. Izmy (powtarzalne ruchy)

ATEC to test sprawdzający efekty zastosowanych terapii autyzmu. Oto przykład zaczerpnięty z Internetu:

Ben (obecnie 8 lat) w wieku lat 3 uzyskał wynik ATEC 125.
Po 3 miesiącach diety bezglutenowej i bezmlecznej – 87.
Po enzymach i wyleczeniu candidy- 53.
Po 13 seriach chelacji (doustnego DMSA i ALA) – 44
Po 11 miesiącach chelacji – 28
Po 18 miesiącach chelacji (49 serii) – 21
Dalsza chelacja plus specjalna dieta węglowodanowa (SCD) – 15 (wiek 6 lat)
Po 80 godzinach tlenowej terapii hiperbarycznej (HBOT) – 10
32 godziny ABA plus dalsza chelacja – 6
kolejne 40 godzin HBOT plus zapping – 3

Tłumaczenie testu i opracowanie: Liliana Bujała
http://www.autyzmirodzina.republika.pl