Wspinaczka skałkowa terapią dla osób z autyzmem

Wspinaczka skałkowa terapią dla osób z autyzmem

Wspinaczka skałkowa – sport ekstremalny – dla osób z autyzmem? Tak, jak najbardziej!


Jestem matką 20-letnigo syna, od 4 lat uczestniczymy w obozach rehabilitacyjno – wspinaczkowych, organizowanych przez Fundację Czarodziejska Góra. Obozy te odbywają się w Parku Krajobrazowym w Rudawach Janowickich, pod Karkonoszami, w województwie dolnośląskim. Przepiękne tereny, wspaniałe widoki, cudowna atmosfera panująca wśród uczestników, to niezaprzeczalne atuty obozu.
Kuba od początku (od pierwszego obozu) znalazł swoją pasję – wspinanie się na skały. Syn czuje radość i satysfakcję ze zdobycia kolejnej ściany. Od czterech lat uczestnictwo w obozie stanowi dla niego przez cały rok ogromną motywacją do nauki.
W trakcie wspinaczki, w ekstremalnych warunkach, osoby z autyzmem pokonują własne lęki, spełniają swoje marzenia i ambicje.


Pozytywne efekty tych zajęć przerosły moje oczekiwania. U Kuby poprawiła się koncentracja i koordynacja ruchowa. Dzieci uczą się dyscypliny i współpracy, wykonywania nietypowych poleceń, przełamują bariery w komunikowaniu się z nieznanymi dotąd osobami, uczą się ufania innym ludziom i wiary w swoje umiejętności.
Osoby uczestniczące w obozie objęte są wszechstronną opieką instruktorsko-terapeutyczną. Poziom usługi świadczonej przez Fundację jest niezwykle wysoki i profesjonalny. Wszyscy niepełnosprawni uczestnicy obozu traktowani byli jednakowo, bez względu na stopień zaburzenia. Instruktorzy, rodzice i opiekunowie byli nastawieni na rozmowę i kontakt z osobą autystyczną, a one same czuły przynależność do tej niezwykłej grupy, otwierali się na innych i na swój sposób opowiadali o przeżytych doznaniach w trakcie wspinaczki.
Oprócz wspinaczki, całodziennych wypraw w góry, organizowane były pokazy filmów, pogadanki, ogniska, wspólne śpiewy i zabawy.
To wszystko miało duży wpływ na rozwój społeczny naszych dzieci. Było bardzo efektywną formą terapii ruchowej i stanowiło doskonałe uzupełnienie całorocznych, rutynowych zajęć edukacyjnych.

Anna Dobrowolska